Met de nieuwe KONE UltraRope ô- lift, uitgerust met een hijstechnologie, wordt een grote stap voorwaarts gezet op het gebied van hoogbouwontwerp

KONE Corporation, presbericht, 10 Juni 2013

KONE, een innoverende leider in de lift- en roltrapindustrie, heeft vandaag een nieuwe lifttechnologie voor hoogbouw aangekondigd die voor een industriële doorbraak zal zorgen en die geschikt zal zijn voor een toekomstig liftsysteem waarbij hefhoogtes tot 1 kilometer bereikt kunnen worden – dat is tweemaal de afstand die momenteel haalbaar is. De KONE UltraRope ™ is een compleet nieuwe hijstechnologie die en die een wereld aan mogelijkheden opent in hoogbouwontwerp - een belangrijke overweging aangezien door de verstedelijking steeds meer mensen in steden komen wonen.

De kern van de KONE UltraRope bestaat uit koolstofvezels en is voorzien van een unieke wrijvingslaag en is bovendien extreem licht van gewicht, wat voor een aanzienlijke afname van het energieverbruik in hoge gebouwen zorgt. Het bespaarde kabelgewicht vermindert aanzienlijk het gewicht van de bewegende liftmassa - het gaat om het totale gewicht van alle onderdelen van de verplaatsende lift met inbegrip van de hijskabels, compenserende kabels, tegengewicht, liftkooi en liftcapaciteit (zie afbeelding). Vanwege de aanzienlijke invloed van kabels op het totale gewicht van de bewegende liftmassa, nemen de voordelen van KONE UltraRope exponentieel toe naarmate de reisafstand groter wordt.

KONE UltraRope is extreem sterk en zeer goed bestand tegen slijtage en afschuring. De downtime van een lift door schommelingen van het gebouw wordt ook verminderd aangezien koolstofvezel op een heel andere frequentie trilt vergeleken met staal en de meeste andere bouwmaterialen. KONE UltraRope heeft een uitzonderlijk lange levensduur Ė minstens tweemaal dat van conventionele stalen kabels - en dankzij de speciale coating is geen smering nodig voor het onderhoud ervan, waardoor verdere bezuinigingen op de milieu-impact mogelijk zijn.

Dit alles draagt bij tot een ongekende eco-efficiŽntie, duurzaamheid en betrouwbaarheid voor de toekomstige hoogbouw-liften.

"Met trots introduceren wij deze innovatie die zeker voor een revolutie zal zorgen in de liftindustrie voor de hoogste bouwsegementen over de hele wereld. De voordelen van KONE UltraRope ten opzichte van de conventionele hijstechnologieŽn voor liften zijn talrijk en onbetwistbaar. "aldus de KONE President en CEO Matti Alahuhta.

KONE UltraRope werd ontwikkeld en grondig getest in zowel geÔnstalleerde liften alsook in een testlaboratoria binnen het KONE centrum voor onderzoek en ontwikkeling in Finland. Sinds 2010 wordt de werking van de UltraRope in 's werelds hoogste lift testlaboratorium getest, KONEís Tytyri test-schacht die meer dan 300 meter onder de grond gebouwd is grenzend aan een actieve kalksteenmijn. Eigenschappen zoals treksterkte, levensduur van de buigingskracht en de veroudering van materiaal zijn slechts enkele aspecten die gemeten werden.

Verstedelijking is een belangrijke motor voor de ontwikkeling van steden en de liftindustrie. Meer dan de helft van de wereldbevolking leeft nu al in stedelijke gebieden. De Verenigde Naties schatten dat tegen 2050 zeven op de 10 mensen op de planeet in steden zullen wonen.

Gebouwen steeds meer de hoogte in laten gaan, wordt beschouwd als de duurzaamste oplossing voor stedelijke gebieden en het aantal hoge gebouwen dat in de wereld werden gebouwd, is de laatste jaren sterk toegenomen. Hoge gebouwen worden ook steeds hoger. Ongeveer 600 gebouwen van 200 meter of hoger zijn momenteel in aanbouw of worden gepland in de komende jaren, volgens de Raad van Tall Buildings en Urban Habitat (CTBUH). Hoewel er momenteel drie gebouwen zijn in de wereld die de 500-meter grens overschrijden, zijn er plannen voor de voor de bouw van 20 soortgelijke gebouwen in de komende jaren. Bovendien zijn er momenteel ongeveer 3000 gebouwen in de wereld die voordeel kunnen halen uit de toepassing van de KONE UltraRope in modernisatie.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Anne Korkiakoski, EVP, Marketing & Communicatie, KONE Corporation, tel. 358 204 75 4775.

• Eerder gepubliceerde persberichten van KONE zijn beschikbaar op de website  www.kone.com / pers
  • Bezoek de KONE UltraRope ™ website via www.kone.com / ultrarope
  • Voor persfoto's, achtergrond materialen en beeldmateriaal kunt u terecht op: http://bit.ly/11c99bE

De steunbetuigingen voor de KONE UltraRope

Antony Wood, Architect and Executive Director, Council for Tall Buildings and Urban Habitat (CTBUH):

"Eindelijk hebben we te maken met een doorbraak en de innovatie wordt beschouwd als de ‘heilige graal’ van één van de beperkende factoren van de hoogbouwconstructie, namelijk de hoogte tot dewelke een lift kan opereren totdat het gewicht van de stalen kabels ondraagbaar wordt (ongeveer 500 meter). Het is dus zeker niet overdreven om te zeggen dat we hier te maken hebben met een revolutionnaire innovatie. Het kunnen bereiken van aanmerkelijke hoogtes is niet het enige positieve aspect van de innovatie - de grotere energie-efficiëntie en het materiaal zijn van gelijke waarde, "

Tom Dyckhoff, Architecture critic and broadcaster:

“Architectuur is zowel wetenschap als kunst. Het heeft altijd de grootste stappen voorwaarts gemaakt wanneer vooruitgang in beiden mekaar vooruit beweegt. Deze sprong voorwaarts heeft nu de lat gelegd waaraan de kunst van de architectuur moet beantwoorden. I kan niet wachten !”

Over KONE
KONE is één van de wereldleiders in de lift- en roltrapindustrie.  Het bedrijf heeft er de voorbije 100 jaar altijd naar gestreefd om de behoeften van haar klanten te begrijpen. KONE biedt toonaangevende oplossingen voor liften, roltrappen en automatische toegangssystemen alsook innovatieve oplossingen voor modernisatie en onderhoud. KONE wil de beste People FlowTM-gebruikerservaring bieden door het ontwikkelen en leveren van oplossingen en diensten die ervoor zorgen dat mensen zich vlot, veilig, comfortabel en zonder wachttijden binnen gebouwen kunnen bewegen in een steeds meer verstedelijkende omgeving. In 2011 had KONE een netto omzet van 6.3 miljard euro en ongeveer 40.000 werknemers in dienst. De klasse B aandelen van KONE zijn genoteerd op de NASDAQ OMX Helsinki Ltd beurs in Finland.